söndag 17 april 2011

Sista praktiken!

Hej igen!

Mattias vid knapparna.

Länge sen vi skrev nåt nu, men det har inte funnits någonting värt att rapportera. Palliativa avdelningen var en sövande upplevelse. Det var f ö mer en onkoligisk än palliativ avdelning, så det handlade mest om att se cytostatika gå in. Ungefär lika kul som att se färg torka...
Efter vår palliativa VFU hade vi en vecka ledig. Viktors Ellen var i landet och hälsade på. De tillbringade den mesta tiden i Malapasqa medan jag åkte till Bicol. Jag hade hoppats kunna dyka, men jag gav upp de förhoppningarna då jag var riktigt förkyld. Kändes som ögonen skulle flyga ur ögonen på flyget dit.

Jag uppfyllde dock mina två mål med vistelsen. Snorklar med valhajjar och klättra upp för mt mayon; en 2400 m hög bildskön vulkan. Det är dock bara tillåtet att klättra till 1800m för tillfället.

Jag var iaf väldigt nöjd med min Bicol vistelse. Träffade en massa bra knäppa människor. Kvällarna ägnades åt bondfångeri med min kompis Oliver som försörjer sig på schackproblem, han hittar på ställningar varifrån man har två drag på sig att sätta honon matt. Insatsen är 200 pesos.

Igår (lördag 17/4) hade vi avslutningsfest med våra klasskamrater. Vi lekte lekar och sjöng karaeko, sjukt lyckat! Kommer sakna dem när vi åker hem!

Förra veckan var vi tillbaka på SLU. Förlossningsavdelning den här gången. Det var hundra ggr roligare och lärorikare än palliativa/onkologiska avdelningen. Tyvärr var vår vistelse där kort. Nästa vecka (imorn) blir det pediatrisk avdelning på benguet general hospital. Ska bli spännande att se ett nytt sjukhus!
 








På fredag har vi vår sista praktik i fillipinerna. Sen har vi ledigt fram till vi åker hem den 5e Maj. Då ska det dykas!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar